Op de helft. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Op de helft. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Op de helft.

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

26 Januari 2014 | Gambia, Kololi

Ja deze week was ik officieel op de helft van mijn verblijf. Wat is het snel gegaan, voor mijn gevoel is het pas geleden dat ik met knikkende knieën bij de bagageband in Banjul stond. Maar nee het is echt al 12 weken geleden en ik heb nog 12 weken te gaan, zet de tijd maar wat langzamer dat zou ik helemaal niet erg vinden!
Zondag heb ik welgeteld 8 uur op een stoel gezeten, wat een hel voor iemand die normaal na 5 minuten al begint te springen. Maarja na 8 uur had ik 147 vlechtjes op mijn hoofd en herkende ik mijzelf niet meer terug in de spiegel. Plassen was een regelrechte ramp, mijn haar was nu zo lang dat ik mijn kont ermee zou kunnen afvegen.. Ja dat is eigenlijk niets voor mij, want het is gigantisch onhandig voor een bewegelijk iemand. Toch zag het er wel hartstikke leuk uit en viel de pijn me alles mee. Maandag hebben Willemijn, Marloes en ik vingerverf gebruikt om de handjes van alle kinderen op school vast te leggen op grote vellen papier. Dit was ons welkomstcadeautje voor Jan en Didy, op de bladen stond dan ook: Welcome back, Jan & Didy. Met daaromheen een heleboel kinderhandjes. Wat een feest was het om al die verschrikte koppies te zien, terwijl wij het verf op hun hand smeerden. De dag vloog voorbij. Na schooltijd heeft Willemijn mij geholpen om de vlechtjes ongeveer 10 centimeter in te korten, daardoor werd het toch wel een stukje leefbaarder. Enorm blij was ik met het resultaat, want nu kon ik het in een enorme knoet op mijn hoofd vastzetten. Dat zag er echt super vet gaaf uit! Daarna ontdekte ik een termietennest in mijn huis, ja ik heb iets met beestjes.. Maar inmiddels zijn de termieten zo dood als een pier ;) Ook mijn rattenvriendje heb ik al een paar dagen niet meer gezien en gelukkig zijn keutels ook niet. Van spinnen heb ik de laatste dagen ook geen last gehad, die kunnen dus waarschijnlijk goed lezen. Dus mam, de kust is veilig je kan komen! Dinsdag zijn we uit eten geweest met Jan en Didy, wat enorm gezellig was! Voor het eerst in maanden zaten Marloes en ik aan de wijn, heerlijk wat een ervaring weer haha. Op school heb ik het gigantisch naar mijn zin, ik kan het met iedereen goed vinden! Wat een verschil is dat met de vorige school, hier zijn ze echt dankbaar dat ik er ben. En met de ambulancechauffeur loop ik de hele dag te geiten. De kinderen van second home en van de vorige school mis ik wel hoor, maar die zoek ik gewoon enorm vaak op. Dinsdagavond had ik al enorm last van mijn kop, woensdagmorgen kon ik mijn hoofd nauwelijks meer bewegen. Toen Marloes op mijn kop keek was mijn hoofdhuid veranderd in een schubbige rode drakenhuid met allemaal bloederige plekjes. Met andere woorden hoog tijd om mijn vlechtjes te verwijderen. Dat klinkt makkelijk, maar jemig de tranen liepen over mijn wangen. Twee uur later waren mijn vlechtjes weg en was mijn haar een enorme bende. Op dit moment verlies ik schilfers dat wil je niet weten, maarja dat is het helingsproces ;) Donderdagavond heb ik een gratis douche gekregen, ik stond mijn aardappeltjes te bewateren toen opeens de kraan eraf viel en al het water eruit spoot. Kleddertje nat werd ik, met een handdoek heb ik het gat dichtgedrukt en ben ik gaan roepen.. Helaas duurde het 10 minuten voor iemand mij hoorde, maar toen werd gelukkig wel het water eraf gehaald. Tijd voor een nieuwe kraan. Vrijdag hebben Henriette, Marloes, Didy en ik lekker geborreld. Zaterdagmorgen kwam ik tot de ontdekking dat mijn beide buren Duits zijn, ja ik heb het getroffen. Een wintersport gevoel in Gambia, waarom geen idee.. Ze dronken niet eens bier en aten ook geen braadworst, maar toch ik kreeg er een wintersport gevoel van. Nu is het zondag en morgen ga ik naar het vliegveld. Met een enorme auto, aangezien ze spullen bij zich hebben voor zeker een jaar ;) Ik heb er gigantisch veel zin in, mijn broertje heeft geroepen op teenslippers te komen.. Nou ik ben benieuwd hoe ik hem zie verschijnen! Volgende week maandag zullen ze blij zijn dat ze in het vliegtuig even de ogen dicht kunnen doen, want ik heb gigantisch veel plannen en rust zullen ze weinig krijgen ;)

  • 26 Januari 2014 - 11:56

    Ineke:

    kan ik nog terug???????
    Ik heb vakantie hoor!!
    Hier in huis is t nu ook een enorme bende,we proberen 4 koffers volledig vol te proppen en dat lukt aardig,gezien de grote hoeveelheid kleding,ondergoed en schoenen er extra mee moet,plus natuurlijk die enorme waslijst van jou.....ik heb in mijn koffer fotolijstjes,bikini's en tshirts die mij in elk geval niet passen en mochten ze me aanhouden zullen ze zich afvragen waarom ik in godsnaam zoveel jongens/heren ondergoed meesleep in alle maten.....
    Het sneeuwt hier,is berekoud dus we bereiden ons voor op een temperatuurverschil van zo'n 30 graden....
    Nou meissie,tot morgen....wat heerlijk om dat te kunnen zeggen,ik heb heel veel zoenen voor je mee,moet ik van zoveel mensen overbrengen!!
    xxxx

  • 26 Januari 2014 - 12:34

    Miranda:

    Jeetje, op de helft alweer! Wat gaat dat ontzettend snel!

    Je vlechtjes zagen er super gaaf uit op de foto!! Jammer dat het van korte duur was..

    Fijn dat je het op de school naar je zin hebt en dat ze dankbaar zijn dat jij er bent. Werkt heel anders denk ik?

    Heel veel plezier met je familie, geniet er van!!! :)

    Liefs vanuit het witte Groningen,
    Miran

  • 26 Januari 2014 - 13:11

    Yvonne:

    Hoi Aletta,

    Het blijft volgens mij een belevenis iedere dag weer.
    Ik moest even goed kijken toen je de vlechtjes had, jammer dat het van korte en pijnlijke duur is geweest.
    En dan nog al dat ongedierte? Ik zou er de kriebels van krijgen.
    Leuk dat je het op deze school nog meer naar je zij hebt.

    Geniet van e komende week met je ouders en Nick.

    Knuffel,
    Yvonne

  • 28 Januari 2014 - 10:47

    Opperhuizen:

    zo je heb het nu druk ik had die vlechtjes wel willen zien ik kon toch nietmee
    kan ni et lopen ontsteking in me voet
    ik geniet van je verslagjes al over de helft

    geniet van de week van je ouders en nick nick is verleden week bij ons geweest erg
    leuk hier is het koud

    dikke kus alvast voor je verjaardag ikstuur wel naar je rekening

    oma

Tags: bezoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 18548

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: