Een eigen huis.. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Een eigen huis.. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Een eigen huis..

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

18 Januari 2014 | Gambia, Kololi


Zo zaterdag heb ik zitten vreten, dat wil je niet weten! Ik denk dat ik in totaal twee gigantische borden met stamppot sla heb weggewerkt en oeh wat heb ik ervan genoten! Stamppot sla met een Gambiaans tintje, dat Gambiaanse tintje was de pot mayonaise. Want hier in Gambia eten ze geen maaltijd zonder mayo. Zondagochtend zat ik om 9 uur klaar, veel te vroeg natuurlijk. Maar he, zo ben ik nou eenmaal. Nog even voor de tv gehangen met het idee, dit moet ik de komende maanden gaan missen.. En om half 11 stonden Chart, Buba en Marloes klaar om mij te verhuizen. Bij mijn nieuwe huisje aangekomen moest ik eerst wachten, Gambia ooooh Gambia, er moest namelijk nog even worden schoongemaakt. Ach boeiend, Marloes en ik zijn maar begonnen met boodschappen doen. Bij thuiskomst konden we er in en hebben we vol bewondering rondgekeken, woow wat een mooi plekje! Marloes heeft geholpen met uitpakken en toen was het tijd voor de douche waar we al 3 maanden over aan het praten waren. Ik mocht eerst, ik heb staan zingen van geluk en Marloes lag helemaal dubbel op de bank. Nadat ook Marloes haar douche had genomen hebben we vol bewondering gekeken naar onszelf, woooow wat waren wij opeens schoon. Daarna was het tijd om de bank uit te testen, beiden met een boek op schoot hebben wij uitgetest of de banken relax proof zijn. En ja hoor, ze liggen heerlijk! Ook mijn bedje is geweldig en het mooiste is nog wel dat het beestjes vrij is. Nouja beestjes vrij, toen Marloes ’s avonds op de wc zat, zat er al een enorme kakkerlak op de wc rol. Toen ik ’s nachts moest plassen(en er geen stroom was) was ik dus stiekem wel een beetje bang dat er een kakkerlak over mijn billen zou wandelen. Gelukkig was dit niet het geval. Zondagavond trouwens hebben we met ‘alle’ toubabs in mijn nieuwe huisje gegeten. Maandagochtend wachtte mij de volgende verrassing, een enorm 8 potig vriendje zat op mijn keukenmuur. In eerste instantie rende ik de keuken uit, maar toen dacht ik mmmh… Dit helpt natuurlijk niet, in Nederland roep ik PAPA of NICK, maarja die zijn hier niet. Dus ja met mijn slipper in de aanslag heb ik mijn nieuwe vriendje een kopje kleiner gemaakt.
Maandag zou het een of andere feestdag zijn, maarja Gambia zou Gambia niet zijn als het niet weer lekker onduidelijk was.. De feestdag bleek maandagavond te zijn en daarom waren we dinsdag vrij. Nouja nu had ik twee dagen vrij en even goed te tijd om mijn huisje mijn eigen te maken. Dinsdagavond zat er alweer een 8 potig vriendje in de keuken, ook deze heeft het niet overleefd. Ik denk dat ik maar een bordje ophang bij de keukendoor, betreden op eigen risico of levensgevaarlijk.. Misschien dat ze dan wegblijven.
Woensdag was mijn eerste dag bij future in our hands, met Henriette en Willemijn ben ik bezig geweest met het voorbereiden van een alfabet les.. En ja dat was de woensdagochtend. ’s Middags heb ik meegekeken bij het volwassenen onderwijs. Ik denk dat ik het hier enorm naar mijn zin ga krijgen, de eerste indrukken zijn in ieder geval enorm positief en ik zie zoveel leuke dingen om te doen met de kinderen.. Van knutselen tot bijles, er is zoveel leuks te bedenken! Ik kan niet wachten om echt aan de slag te gaan, maarja eerst even de kat uit de boom kijken ;) De alfabet les bleek toch wel heel moeilijk voor ongeveer alle kinderen, het is namelijk leuker om elkaar te slaan of te duwen. Het was een heerlijk getouwtrek en ik heb ervan genoten! Vrijdagmorgen nog even op bezoek bij de special school, want ja die kinderen kan ik niet opeens vergeten.. De kinderen van Second Home heb ik twee keer opgezocht deze week, maar op school heb ik ook een heleboel lieve kinderen. Dus ja zo af en toe zal ik ook zeker daar nog een ochtendje doorbrengen. Het is hier ’s avonds nu trouwens enorm koud, ik slaap zowaar onder een deken!
Zaterdag zijn Marloes en ik naar Serrakunda geweest, want ja het is tijd om ons een coupe Gambia aan te laten meten.. Al maanden zeggen we, ja wij moeten nodig ook een keer ons haar op zijn Gambiaans. En omdat de ouders in aantocht zijn dachten we, nou kom laten we het nu maar eens doorzetten. Met 6 pakken extensions zaten we uiteindelijk in de taxi terug. Stiekem ben ik doodsbenauwd dat het er super lelijk uit gaat zien, maarja dat zien we dan wel weer. Morgen moet ik ongeveer 8 uur op mijn kont zitten, terwijl auntie (een hele lieve vrouw bij Marloes op de compound) mijn haar gaat invlechten. Daarna kan ik het resultaat bewonderen, ik ben benieuwd ;) Normaal hou ik er stiekem niet zo van, maarja mijn haar zit nu toch voor geen meter...

  • 19 Januari 2014 - 10:19

    Didy En Jan.:

    Wat weer een mooi verhaal. Goed te horen dat je geniet van je nieuwe stekje.
    Maar nog een nachtje slapen en we kunnen je weer knuffelen.
    Nou slapen zal het niet worden we zullen op Schiphol de nacht doorbrengen!
    We willen iedereen die jouw verhalen volgt laten weten dat we goed op je zullen passen!!!!
    We kijken er echt naar uit om te gaan, het heeft voor ons gevoel zolang geduurd tot we gaan. Maar dat komt ook door jouw mooie verhalen, zien alles dan voor ons gebeuren!
    Ineke en familie we zien jullie dan een week later.
    V.w.b. de beestjes vertel ze dat Didy er aankomt en ze zal duidelijk maken dat ze nu eens voor altijd uit jouw buurt moeten blijven.
    Tot maandag, groetjes Didy en Jan.

  • 19 Januari 2014 - 11:05

    Imke:

    Wat een leuk verhaal Aletta!! Veel plezier op je nieuwe plekje daar! Enne, als je haar klaar is, wil je dan even een foto posten?

    xxx

  • 19 Januari 2014 - 13:31

    Ineke:

    Hey lieve Alet,zag net al een foto met een halve nieuwe coupe.
    Goed dat je een foto stuurt anders denk ik dat wij volgende week op t vliegveld naar je moeten lopen te zoeken,haha.
    Je bent bijna een echte gambiaan....
    Ik ben een beetje jaloers op Jan en Didy omdat zij je morgen al gaan knuffelen en ik eigenlijk haast niet kan wachten....
    Jan en Didy,we zien jullie volgende week!!
    Ik heb zo superveel zin!
    We gaan zoveel leuke dingen doen en mensen ontmoeten!!
    Maar eerst ga ik nu naar vval en ik weet dat jij nu een beetje jaloers op mij bent,haha,
    dikke kuzzz

  • 20 Januari 2014 - 09:55

    Laura:

    Hoi lieve Aletta,

    Haha ik ben ook heel erg benieuwd naar je nieuwe kapsel a la Afrika!
    Fijn om te lezen dat het goed met je gaat.
    Heel veel succes en plezier en lekker genieten!

    Dikke kus!

  • 20 Januari 2014 - 11:06

    Opperhuizen:

    halo wat leuk dat het een leuk flatje is gezellig dat volgende week
    de familie komt ik zal graag mee komen maar dat ga niet dus doe ik met
    de verslagen daar geniet ik van dikke kus oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 18551

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: