Verhuizen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Verhuizen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Verhuizen

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

11 Januari 2014 | Gambia, Kololi

Maandagmorgen voelde ik mij nog steeds niet helemaal top, maar ik moest en zou mee naar Tanji om Isatou en Cherno op te halen. Sinds dat ik hier ben doe ik dat al en dit zou de laatste keer zijn dus hoppa! In Tanji heb ik nog even met hun moeder staan knuffelen, wat een lief mens is dat. In plaats van naar school te gaan ben ik teruggegaan mijn bed in. Mijn telefoon lag nog in de bus, dus toen Willemijn voor mijn neus stond was dat een verrassing waar ik erg blij mee was. Even een paar uurtjes bij haar op de bank, in plaats van hier met alle kinderen. Dinsdag was het hoogtijd om Willemijn haar verjaardagscadeau te regelen, Marloes en ik hadden bedacht dat we een drumband wilden laten komen om voor haar te spelen. Toen ik om drie uur thuis kwam viel mijn mond open van verbazing, de kok, de nanny en Marie waren enorm druk.. Er moest gekookt worden voor de toekomstige man van Marie. Ja ik snapte er niets van, maar uiteindelijk ging Marie oppad met een bakje voer. Toen ik later vroeg goh, wie zorgt er vanavond dan voor de kinderen.. Kreeg ik te horen dat de watchman dat zou doen. Heerlijk dat overleggen in Gambia, uiteindelijk ben ik degene geweest die de kinderen in bed heeft gelegd, de watchman was vast ergens in de buurt.. Maar hij was niet in huis om mij te helpen. Ik was die avond flink pissig, want Willemijn en Modou zouden naar Turn Table om mijn dozen op te halen. En ik kon dus niet eens mee mijn eigen dozen ophalen.. Mijn humeur werd gelukkig een stuk beter toen ik de 5 dozen voor mijn neus had, ik kon het natuurlijk niet laten om ze alvast te openen en vluchtig door te spitten. Zo zat ik dinsdagavond aan de drop en een kopje normale thee. Poeh toen ik die thee stond te maken kreeg ik er een droge mond van, ik kon haast niet wachten na 10 weken eindelijk een kopje gewone thee! Je kunt je wel voorstellen hoe ik later op de bank zat. Woensdag was het de laatste dag op school, toch wel raar. De enige die Marloes en mij gedag zeiden waren de directrice en de secretaresse. Maar ik had niet anders verwacht. De kinderen hebben we maar niet verteld dat het onze laatste keer was, we komen echt nog wel een keertje op bezoek. Op mijn laatste dag kreeg ik nog even een leuk afscheidscadeau. Een van de kinderen had een wond op zijn voet die Marloes wilde schoonmaken, dus ja ik moest hem vasthouden. Helaas ontglipte een van zijn armen en toen ik die weer beetpakte, beet hij mij enorm hard in mijn arm. Gevolg een hele dikke bloeduitstorting en een toch wel onprettig gevoel. Gelukkig trok ik weg voordat hij door kon bijten, dus geen bloed ;) Woensdag beachdag, nou deze woensdag was de zee in de war. De golven waren enorm hoog en hele delen van het strand waren weggeslagen. De kinderen hebben dus maar wat zitten spelen op het zand. Marloes en ik zijn teruggegaan naar huis om met de dozen aan de slag te gaan. Voor alle kinderen hebben we een pakketje gemaakt met ondergoed en kleding. Daarnaast hebben we nog een enorme doos met speelgoed en knutselspullen voor de kinderen hier. Zelf nemen we ook nog knutselspullen mee naar het project waar we maandag gaan beginnen. Echt wat een super spullen zaten er in die dozen, iedereen bedankt! Naast de pakketjes voor de kinderen hebben we ook pakketjes voor de personeelsleden gemaakt. En niet alleen voor hen, ook onze vrienden hebben nieuwe kleren. Zo rijdt er nu een taxichauffeur in een hip roze Chasin shirt en loopt er op het strand een in de groene variant van het shirt. Prachtig om te zien hoe blij je mensen kunt maken met wat kleding. Woensdag na het douchen hebben alle kids van second home alvast een nieuwe onderbroek gekregen, wat een feest was dat. Al die jongens en meiden in hippe boxers. Blij dat ze waren, sommige liepen de hele avond in hun onderbroek rond.
Donderdagavond vond ik toch wel een beetje raar, de laatste keer Isatou in bed leggen en de laatste keer dollen met de jongens. De avonden zal ik echt het meeste missen, daar genoot ik zo van. Lekker kletsen met de jongens, Isatou naar bed brengen met hulp van Bakary, Louie of Ebrima. En elke avond weer de jongens in bed krijgen, dat was altijd dikke pret, lachen, gieren, brullen. Aan de andere kant ben ik ook heel erg blij dat ik nu lekker mijn eigen plekje krijg en kan gaan doen waar ik zin in heb. De afgelopen weken heb ik werkdagen gemaakt van 6.30 tot 20.30 en na die 20.30 was ik te moe om op pad te gaan. Vanaf maandag werk ik van 8.30 tot 13.00 en daarna als ik zou willen tot 18.00. Het lijkt me heerlijk, lekker een keer ’s middags naar het strand als ik daar zin in heb 
Vrijdag was Willemijn haar verjaardag, om 11.00 waren Marloes en ik present om te helpen koken. Om 14.00 gingen we richting het strand van Bakau, met eiersalade, tonijnsalade, pastasalade, brood en sate. Rond 6 uur was de band aanwezig, nadat wij er twee uur op aan het wachten waren. Maar ja, dat is Gambia he.. Willemijn vond het een super cadeau. Met zijn allen hebben we staan dansen om het kampvuur, echt superleuk! Al het eten ging erdoorheen en om 9 uur waren we moe maar voldaan terug bij Willemijn dr huis. We waren van plan op stap te gaan, maar Modou lag al te slapen en ik heb de film Troy met mijn ogen dicht gekeken. Lekker naar huis dus.. En nu is het zaterdag cleaning dag, al mijn spullen uitwassen. Bah wat een rotklus was dat. Maar liever dit, dan dat er nog zo’n idioot beestje ergens verstopt zou zitten. Vanavond lekker eten bij Marloes, stamppot sla! En morgenochtend lekker naar mijn nieuwe plekje, stiekem ook wel een beetje spannend hoor! Marloes gaat me helpen uitpakken en daarna gaan we even lekker wat eten en drinken met elkaar ;)

  • 11 Januari 2014 - 16:26

    Ineke:

    Leuk verslag weer!!
    Ik vind het ook super dat er zoveel moois in de dozen zit!!
    En voor mijzelf vond ik het heerlijk nu we thuis geen sinterklaas vierden dit jaar,een beetje voor sint te spelen voor de kids en mensen daar,geeft me zoveel voldoening!!
    Geluk zit in kleine dingen en ik kon er van de week na dat lange appen bijna niet van slapen!!
    Ik popel om naar Gambia te gaan en de rest van de spullen uit te delen!!

  • 11 Januari 2014 - 16:36

    Anneke:

    Heel veel plezier op je nieuwe plek! En het is zo 27 januari!!xx

  • 11 Januari 2014 - 17:50

    Yvonne:

    Hoi Aletta.

    Het blijft een feest jouw verslagen te lezen.
    Super dat je het zo getroffen heb met die meiden.
    Het is vast moeilijk om je kindjes daar achter te laten maar......
    een eigen huisje, en een nieuwe uitdaging!!
    Succes bij je nieuwe project.
    Ben benieuwd naar je komend verslag.

    Knuffel,
    Yvonne

  • 12 Januari 2014 - 10:37

    Didy En Jan.:

    Hoi toffe meid.
    We kunnen ons voorstellen dat je met pijn in je hart afscheid neemt van deze kinderen. Wij kennen ze ook en we weten hoe het voelt, afscheid nemen.
    Maar je krijgt er heel veel nieuwe lieve kinderen, ( soms ook boefjes) voor terug.
    Hopen dan ook dat je een mooie tijd krijgt op de Nursery School. Maar met jouw inzet twijfelen we daar niet aan. En dan ook Marloes nog mee daar heen. Met z'n allen zullen jullie er vast en zeker iets van maken.
    Dan ook overdag wat meer vrije tijd om met al je vrienden daar door te brengen. Want vrienden heb je daar zeker al gemaakt!
    Zijn dan ook benieuwd wat je van je nieuw onderkomen vindt, een eigen plekje.
    Maar dat horen en zien we volgende week maandag, 20 januari.
    We zijn er bijna!!!!!Kijken er echt naar uit om te gaan.
    Je nieuwe verslag zullen we wel niet meer lezen hier of het moet nog volgende week zondag zijn!
    Zien je spoedig, groeten aan allemaal.
    Big Hug of Didy en jan.

  • 14 Januari 2014 - 08:13

    Angelique:

    Inderdaad wat Yvonne zegt....Altijd heel leuk en boeiend on jouw reisverhalen te lezen!!
    Dubbele geveoelens denk ik, dit project achter je te laten en starten met een nieuw iets ook wel weer een uitdaging!!
    Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren op je nieuwe stekje..
    Ook heel fijn om te lezen dat je nederland niet mist....Nou doe dat ook maar niet, want het begint kouder te worden....Brrrrr
    Geniet lekker en ik kijk uit naar je volgende reisverslag...

    Liefs, Angelique

  • 15 Januari 2014 - 22:03

    Jolanda Bakker:

    Hi stoere nicht, nou ik had even wat in te halen aan verslagen. Kan je vertellen als je er een paar achter elkaar leest, leest het helemaal als een pageturner. Niet te filmen zeg, wat maak jij wat mee. Nou lieve meid, hoop binnenkort te lezen dat je het wederom weer erg naar je zin hebt op je nieuwe stek! Tantuhhh is trots op je.

    Oh ja, ik mail je binnenkort ff, Lou had het er namelijk over dat ik moet meten.. Tja, en wat gaan we dan meten Lou, dat wist ze dan niet zo goed uit te leggen.
    :-))
    Dikke kus en veel liefs van je tantuhhh
    Xxx

Tags: verhuizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 18550

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: