Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

05 Januari 2014 | Gambia, Kololi

Gelukkig Nieuwjaar!
Afgelopen weekend was het tijd om bij de apen op bezoek te gaan. Ik woon praktisch naast het monkey park, maar tot op heden was ik er nog niet geweest. Met mijn persoonlijke gids en een berg pinda’s ging ik op pad. Bij de ingang van het park staat duidelijk aangegeven dat het voeren van de apen verboden is en zo braaf als ik ben dacht ik oeps.. In het park aangekomen liepen alle gidsen en alle bezoekers met pinda’s, dus ja dan durf ik zelfs de regels te overtreden ;) Helaas zijn de apen in dit park verwende krengen, ze komen echt niet uit de boom voor een paar pinda’s. Uiteindelijk na meer dan een uur door het bos te hebben gelopen kwamen we er een paar tegen. Ach ik vond het prima, want gewoon even wandelen door het bos vond ik al een hele verademing! Gewoon even niemand die tegen me begon te praten, geen hey princess, diamond in the sky, bosslady, you are walking like a champion, psssst, you’re so beautiful.. Gewoon even helemaal niets.
Na het monkeypark was het tijd voor de was, pfff.. Na twee weken lag de Mount Everest in mijn badkamer, dus ik moest er echt aan geloven. Toch mis ik de wasmachine nog steeds niet. Dat wassen met de hand heeft best wel wat en het is ook gelijk een training voor de armspieren! Dus ja ik zie de voordelen er wel van in. Ook heb je eer van je werk, want sjemienee wat komt er toch elke keer een zwart water af. Zouden die mensen hier dan toch afgeven? Okee genoeg gekkigheid ;) Het is gewoon een ranzige stofbende hier, dus ja na één dag zijn je kleren toe aan een wasbeurt. Hier zijn ze trouwens gek op het dragen van witte kleding, nou ik vind het knap.. Volgens mij ben ik maar 5 minuten nodig om vies te worden, dus ja wit is aan mij nog niet besteed. Misschien later ;)
Op oudejaarsdag vonden Marloes en ik het tijd voor nieuwe kleren. Met Jumbo gingen we opweg naar Banjul. Natuurlijk wel nadat ik 30 minuten aan de weg had staan wachten, maar ach dat is Jumbo. In Banjul schijn je het goedkoopst en het best te kunnen shoppen op de markt. Kleedhokjes kennen ze hier niet, dus als je iets wilt passen ga je even in een hoekje staan. Op de markt kom je een heleboel kleding tegen uit onze winkels. Met een nieuwe broek, jurk, legging en sandalen zat ik drie uur later voldaan in de auto terug.
’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest in Senegambia. Wil je met oud en nieuw in Senegambia (toeristenstrip) zijn, dan moet je op tijd zijn. De politie zet het hele gebied af in de avond en er dan inkomen is onmogelijk. Na het eten was het wachten tot 12 uur, toen het zover was werd er wat vuurwerk de lucht in geschoten.. Om 00.15 was het vuurwerk op, wat een verschil met Nederland! In Senegambia liep iedereen een beetje heen en weer, echt gezellig was het niet. Dus wij besloten eruit te gaan, nou dat was nog een hele opgave! Volgens mij wil heel Gambia namelijk Senegambia in, maar omdat alles is afgezet is het nogal een chaos. Toen wij eruit kwamen brak er net wat oproer uit, je kunt je wel voorstellen hoe dat gaat.. Een hele horde mensen probeert dan opeens weg te rennen. Niet echt slim dus. Op nieuwjaarsdag heb ik eigenlijk helemaal niets gedaan, ik heb een heerlijk stuk gelopen en daarna lekker mijn boekje gelezen op het strand.
Donderdag ben ik voor het eerst op tour geweest, dat mocht ook wel een keer na 2 maand haha. De tour was georganiseerd door een Zweedse man, samen met hem, zijn moeder, nog een Zweed en een hele groep gambianen gingen wij op pad in een camper zoals onze oude koeiencamper. De enigen die ik kende waren Ebrimo en de organisator, maar ach lekker boeiend. Iedereen lulde met iedereen, dus hartstikke gezellig. Een van die Gambiaanse jongens is afgelopen jaar drie maand in Nederland geweest. Ik heb me werkelijk doodgelachen, hij kon niet ophouden met vertellen. Hij was enorm onder de indruk van de vliegtuigslurf bij schiphol.. En de sauna, ja de sauna was toch wel echt een heel bijzondere ervaring. Al die naakte mensen die voor hun lol in de hitte gingen zitten.. En dan had je nog de kermis en al die soorten bier. Geweldig om naar al die verhalen te luisteren.
Onze eerste stop was Tanji, het vissersdorp. Wat een chaos, overal (schijtende) meeuwen, mensen en vis.. Wat betreft de geur kan je, je vast wel een voorstelling maken. Ik zei tegen Ebrimo, dit kan ik mijn vader niet aandoen! Dus pap Tanji slaan wij even over als je komt ;) Daarna kwamen we in Paradise beach, een rustig strand met leuke strandtentjes. Toen was het tijd om naar de grens met Senegal te gaan, om in Senegal te komen moet je in een gammel bootje stappen en naar de overkant van de rivier. Na dit gezien te hebben gingen we opzoek naar een locatie om te lunchen. We kwamen op een verlaten strand met een hoop bouwvallen. Ik denk een prima locatie voor een goede horrorfilm. Na het eten snel weer in de bus en terug naar Paradise beach voor een verfrissende duik. Al met al een geslaagde dag en om 7 uur waren we terug bij het strand van Kotu. Vrijdag was het tijd om te werken, Marloes en ik zijn begonnen aan ons projectplan. Ja dat klinkt heel wat, maar het is voornamelijk brainstormen. Er is zoveel waar we over na moeten denken! Wat willen we precies, waar willen we het, met wie willen we het en misschien wel het belangrijkste hoe kunnen we het financieren/rond krijgen en niet te vergeten hoe kunnen we onszelf rond krijgen/financieren. Jaja genoeg stof om over na te denken en tips zijn meer dan welkom! Stuur me gerust een mailtje als je een idee of tip hebt, alettaroode@hotmail.com.
Op dit moment lig ik op de bank, mijn lichaam denkt vast laat ik de vakantie eindigen zoals ik begonnen ben.. Ziek dus, vanmorgen ging het prima tot ik aan de lunch zat. De rest van de dag heb ik grotendeels doorgebracht op de wc. En niet zomaar een wc, nee een lokaal toilet.. Van alle ongemakken voorzien, geen toiletpapier (gelukkig heb ik altijd zakdoekjes op zak) en gewoon heel simpel een gat in de grond. Uiteindelijk heb ik een township naar huis gekregen, voor 5 euro scheurde de taxichauffeur mij terug naar mijn fijne Europese toiletpot, waar ik toch net iets prettiger op zat. Voor mijn geen einde van de vakantie feestje, maar gewoon de bank en zo meteen mijn bed. Morgen begin ik aan mijn laatste week bij Second Home, wat is de tijd enorm snel gegaan!

  • 05 Januari 2014 - 20:41

    Jolanda:

    Hai Alet!! Een heeeeeeel gelukkig nieuwjaar!!! Dikke kus van ons!! Wauw!! Dus je hebt een ontspannend weekje gehad en dus lekker dingen voor jezelf.... lekker meid!! Hoop voor je dat je niet weer ziek wordt!!!

    Liefs

  • 06 Januari 2014 - 09:18

    Didy En Jan.:

    Een gelukkig Nieuw Jaar voor jou Aletta.
    En dat 2014 voor jou een goed, maar vooral een GEZOND jaar mag worden!
    Je hebt dus weer leuke dingen gedaan daar. Ja je moet geluk hebben in het apenpark. Wij zeggen altijd dat je 's ochtends op tijd moet gaan want dan zie je meeste apen.
    Tanji ja dat is een plek waar ik (Didy) ook niet zo graag kom, dit vanwege de vreselijke geur die daar hangt!!
    En nu is je laatste week bij Second Home begonnen, je zult zeer zeker de kinderen daar gaan missen. Maar je krijgt er heel veel nieuwe voor terug! Deze kijken echt naar je uit hebben we gehoord.
    Ben je al bij je nieuwe huisje wezen kijken? Dit zal een heel verschil zijn met de kamer die je nu hebt en daar bedoelen we mee de ,, vrijheid" die je dan krijgt!
    Mocht je hulp nodig hebben bij het verhuizen vraag dan op ons project of Bakary, de ambulance chauffeur, met je mee wil gaan. Hoef je niet alles te sjouwen! Vertel hem maar dat ,,zijn vrouw Didy" dit heeft gezegd!
    Wij tellen dus af, nog 2 weekjes en we zijn er. Zien er naar uit om jullie allemaal weer te zien.
    Liefs uit Zuidhorn, Didy en Jan.

  • 06 Januari 2014 - 09:19

    Ineke:

    Het wordt tijd dat ik je kom vertoetelen....
    Als t goed is komen de dozen deze week aan,als ik t goed heb zit in doos 1 een hele voorraad thee,kun je dus alvast beginnen..
    Doe rustig aan,xxx

  • 06 Januari 2014 - 14:39

    Marjan :

    Ook voor jou een heel gelukkig en gezond (heet schijtvrij) 2014. Papieren zakboekjes niet aan te slepen begrijp ik. Een ander onderkomen, zo lees ik wat dus heel veel prettiger voor je zal zijn. Beter ook voor je lichamelijke toestand hahaha.
    Succes komende week nog en tot ander maol! X

  • 08 Januari 2014 - 12:59

    Ave:

    Hej meid!

    Poe, wat een verhalen weer. Ik ben weer bij met lezen, haha..
    Niet meer ziek worden hoor!
    Succes met je laatste week bij Second Home :)
    Ik mis je bij de JPG ;)

    Liefs

  • 09 Januari 2014 - 12:29

    Imke:

    Hoi Aletta!

    Ik lees nog altijd met veel plezier je verhalen!! Geniet nog maar met volle teugen want voordat je het weet moet je weer naar Nederland!
    Geniet van de laatste dagen bij Second home!

    Groetjes, Imke

Tags: oud en nieuw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 18561

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: