Even helemaal niets.. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Even helemaal niets.. - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Even helemaal niets..

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

28 December 2013 | Gambia, Kololi

De vakantie begon even anders dan gepland, maar dat mag de pret niet deren. Twee weken gaan en staan waar ik wil.. Een heerlijk vooruitzicht, eventjes geen wekker om 06.00.
Ik ben de vakantie rustig begonnen, veel slapen en weinig doen.. Dinsdag kon ik zeggen, ja ik ben er weer! Mijn eetlust was terug en mijn energie.. Dat laatste vind ik vooral belangrijk, want de dagen ervoor voelde ik mij een soort bejaarde die niet vooruit te branden was. Het frustrerende hier is ook dat men denkt dat als je ziek bent, je niet sterk bent. En voor iemand die zo sportief is als ik, is dat heel erg irritant! Alsof ik er iets aan kan doen dat mijn maag gewoon een zwak geval is.. Nouja je snapt mijn punt.
Maandag werd Shawshank redemption uitgezonden op tv, de hele dag hebben Marloes en ik schietgebedjes gedaan in de hoop dat we elektriciteit zouden hebben. Om half 6 zaten we klaar en ja hoor, daar ging de elektriciteit. Gelukkig was het van korte duur. We hebben ongestoord kunnen kijken tot en met de dood van Brooks (was dat zijn naam? Nouja in ieder geval ik bedoel dat oude mannetje), helaas toen viel de stroom uit. Gelukkig kwam de stroom een tijdje later terug en konden we nog net het einde meekijken. Al met al best netjes, als je bedenkt dat ik regelmatig hele avonden zonder elektriciteit zit. Dinsdag was het tijd om op ziekenbezoek te gaan, was ik vorige week ziek nu was Willemijn aan de beurt. Op naar Bakau om een stapel pannenkoeken te bakken samen met Marloes. Gelukkig is Willemijn inmiddels ook weer beter! Dinsdagavond, kerstavond hadden Marloes en ik een BBQ georganiseerd voor de jongens op het strand. Met ongeveer 15 man zaten we om het kampvuur te genieten van een drankje en later van ons heerlijke avondeten gemaakt door Brown. Butterfish and vegetables! Echt ik heb mijn vingers erbij afgelikt, heerlijk. Een heerlijke manier om kerstavond te beleven. Eigenlijk doen ze hier niet echt aan kerst, vandaar dat Marloes en ik op 1e kerstdag samen uit eten zijn geweest. ’s Nachts was het tijd voor mij om kennis te maken met Lama lama. En ja die kennismaking beviel prima! In Lama lama is het elke woensdagavond feest, de tent is afgeladen vol. En je hoeft niet eens zelf te roken om stoned te worden. Al met al een erg gezellige ervaring. 2e Kerstdag heb ik dus grotendeels slapend doorgebracht. Daarna nog wat rondgehangen op het strand en ’s avonds met al mijn vrienden op de bank met een pakje noodles. Ik heb niets te klagen, behalve dan een paar dingetjes.. In de woonkamer lopen nog steeds mijn prikkende vriendjes, dus ja de woonkamer ontloop ik zoveel mogelijk. Het gas is op, dus koken kan ik eigenlijk ook niet, behalve noodles want die maak ik met de waterkoker. En het vervelendste, de boiler heeft besloten dat het leuk is om elke nacht enorm te gillen.. Ik slaap in de kamer naast de boiler, dus al enkele nachten doe ik nauwelijks een oog dicht. De watchman heeft er al naar gekeken, maarja die is niet echt handig.. Dat is niet nieuws, aangezien hij in het begin mijn douche had gemaakt waarna er water uit mijn kraan kwam wanneer ik de douche opendraaide. Nouja ik hoop nu maar dat ze er snel iemand bijhalen die wel weet hoe dit probleem te verhelpen is. Maar dit is Gambia, dus ik denk dat ik beter kan zorgen dat ik elke nacht zo moe ben dat ik wel in slaap val ;)
Vrijdag hebben Willemijn en ik heerlijk Hollands gekookt, gebakken aardappels met salade en kip. Ik heb niet gegeten, ik heb gevreten! Heerlijk even Nederlandse kost  ’s Avonds was er in het voetbalstation een soort festival, daar zijn wij maar naartoe gegaan. Met grootse moeite kon Modou de auto kwijt en werkelijk waar, volgens mij was heel Gambia uitgelopen. Ik heb mijn ogen uitgekeken, de tribunes zaten afgeladen vol en overal waren mensen. Zelf stonden wij op het veld, urenlang heb ik mij samen met Willemijn vermaakt met het kijken naar mensen. Toen we uit het stadion kwamen dromde er gelijk een groep jongens om ons heen, om ons te ontdoen van ons entreebandje.. Goh wat aardig zou je denken, maar ze wilden gewoon onze bandjes gebruiken om erin te komen. Om half 4 lag ik lekker in mijn bedje en had ik geen last van het gehuil van de boiler, want werkelijk waar ik was gesloopt ;) Poeh nu is het weekend en wat ben ik er weer aantoe, hahaha.
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad en veel plezier met oud en nieuw! Wat ik dan ga doen, ik heb werkelijk nog geen flauw idee.. Een Nieuwjaarsduik lijkt me erg leuk, alleen twijfel ik een beetje.. Want ja het water is toch wel heel koud ;) Whaha sorry grapje!

  • 28 December 2013 - 14:08

    Ineke:

    Het blijft leuk om alles te lezen,ook al heb ik alles al gehoord!!
    Kerst was ook voor ons vreemd,zonder kinderen!!
    Maar we hebben het gezellig gehad,nu eens onverwachts gegeten bij lieve vrienden,en fam op bezoek.
    Vooraf al kerst met opa en oma gehad.
    Nog een paar dagen dan is je broer alweer terug,die struint nu nog ff in zijn eentje door NY om nog van alles te bekijken.
    Geniet van je vrije tijd,dikke kuzz,mams....

  • 28 December 2013 - 19:44

    Angela Vos:

    Heey meis

    Wat typ jij dat toch elke x leuk.
    Echt leuk om elke x te lezen.
    Die beestjes zagen er maar vies uit. Bahbah
    Blij dat je weer wat beter bent en zo geniet.
    Jij ook vast gelukkig nieuw jaar.
    En veel plezier nog.
    Zet hem op met alles.

    Liefs Angela Vos

  • 28 December 2013 - 20:32

    Marjan De Visser:

    Hoi vakantieganger! Op zo'n manier vakantie hebben is toch wel anders dan je thuis doet whahahahaha. Even over je boiler, maar goed dat je pap komt straks, stuur een foto op van de binnenkant ( hahaha weet hij zeker dat hij aan het repareren moet). Hij mag ook 10 kg extra meenemen en 10 kg extra aan drop....?????? Geef je even door wat ik voor JOUZELF mee kangeven van mijn moeder?????? Ja ook van ons natuurlijk. Iets wel echt voor jezelf. Wonderstampot hahahah boerenkool oid. Macaronikruiden.......ik zie het wel. Echt even doen hoor! Lekker Hollandse pot........kipkruiden en jusineenpuutje. Nou doe meisje, groeten van mijn moeder en dikke kus Marjan.

  • 29 December 2013 - 10:33

    Didy En Jan.:

    Hoi Aletta.
    Eindelijk weer een ,, gezond" stuk om te lezen!
    Doen dit met erg veel plezier en zien echt alles voor ons wat daar gebeurd, kennen het maar al te goed.
    Maar je geniet met volle teugen en dat verdien je.
    Inderdaad zal Kerst vreemd zijn geweest maar je hebt je er dus goed doorheen geslagen.
    In het Senegambia Hotel wordt Oud en Nieuw vaak erg groots gevierd zoals we hebben begrepen.
    Maar je zult zeker wel weer iets vinden om het nieuwe jaar goed te beginnen. Want er staat jou dus weer een nieuwe uitdaging te wachten, de Kololi Nursery School.
    Ze kijken echt naar je uit. En zeker weten zul je daar samen met Willemijn een feest van maken.
    Dan ook naar je nieuwe huisje, hopelijk zonder nare beestjes! Maar lekker op jezelf, je eigen dingen doen.
    Wij blijven onze handen gebruiken, nu dus maar een hand meer, om de weken te tellen dat we ook kunnen gaan en we zijn nu maar meer drie vingers nodig!!!
    Lieve Aletta geniet van deze vakantie.
    A big hug of Didy en Jan.

  • 30 December 2013 - 17:45

    Yvonne:

    Je verhalen blijven boeiend.
    Kerst daar blijft apart.
    Geniet van je ervaringen.
    Heel fijne, maar toch aparte, jaarwisseling gewenst in Gambia, ik denk dat dit een onvergetelijke jaarwisseling wordt.

    Groet van ons allen, Yvonne

Tags: kerst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 18571

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: