Vakantie - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Aletta Roode - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg Aletta

23 December 2013 | Gambia, Kololi

Jippie jeej, het is vakantie!
Vorige week zondag dachten wij lekker te kunnen genieten van een avondje strand en reggae muziek, zoals elke zondag.. Helaas de winter is in aankomst en dat heeft tot gevolg dat het enorm waaien kan. Zondag was het dus niet echt een pretje om op het strand te zijn, het waaide en het was koud. Ach zo krijg ik tenminste toch nog een beetje kerstgevoel, want al die zon zorgt er niet echt voor dat ik besef dat het bijna kerst is..
Maandag was het dan eindelijk tijd om een nieuw matras te kopen, met Chart en Marloes op naar Serrakunda. Marie had nog niet gebeld met Nederland, maar omdat ik toch wel een beetje ongeduldig werd heb ik zelf maar gemaild. Gelukkig waren de reacties enorm prettig en kreeg ik direct te horen dat ik op pad kon gaan voor mijn nieuwe tweede hands matras . Onderweg kregen we autopech, maarja ook dat is Gambia. Nadat we ongeveer een uur naast de auto hebben gestaan reed hij weer en konden wij onze missie vervolgen. Nu ben ik de gelukkige eigenaar van een beestjesloos matras. Mijn kamer is compleet gesprayd en ik heb overal kokend water overheen gegooid.. Je zou toch denken dat ze nu dood zijn, de tijd zal het leren.
Woensdag was het ‘kerstfeest’ op school, een bijzondere ervaring.. Op 1 docent na waren alle docenten achter de school zichzelf aan het volproppen. De kinderen, die vermaakten zichzelf met een paar trommels. Ze waren aan het dansen, zingen en spelen. Bijna allemaal hadden ze normale kleren aan, wat een verschil is dat zeg. Normaal lopen ze allemaal in een blauw uniform, nu was het een mengelmoes van Afrikaanse jurken, pakken en Europese kleding. Wij werden geacht te helpen met het maken van snoepzakjes, heel precies werden van alle soorten snoep 100 gesorteerd. Maar we hadden veel meer zakjes dan 100.. Dus uiteindelijk heeft een deel van de kinderen een zakje met frisdrank, chips en snoepjes… En een deel een zakje met frisdrank en chips, zonder snoep. Heel apart, maarja dat zal wel Gambiaanse logica zijn. Ook het uitdelen ging niet geheel vlekkeloos. De ene docent wilde het bij het uitstappen meegeven en een ander begon het op het schoolplein rond te delen. Al met al een lekkere Gambiaanse chaos. Woensdagavond heb ik me werkelijk doodgelachen, Kalidoe poepte voor de 2e keer die dag in zijn broek. De oudere jongens, Louie, Bakary en Ebrimo waren er volgens mij flink zat van. Bakary en Ebrimo zaten met chagrijnige koppen en volgens mij de nodige scheldwoorden Kalidoe op de huid. De gezichten van die jongens zorgden ervoor dat ik telkens moest lachen, waarop Louie zei don’t laugh! Dat maakte het niet makkelijker om te stoppen met lachen, wat natuurlijk pedagogisch heel onverantwoordelijk was. Want ook ik was heel boos op Kalidoe, hij weet namelijk dondersgoed waar de wc is.
Van mijn kleding is al een deel gesneuveld, bijvoorbeeld door de kinderen op school die eraan trekken of gewoon door het wassen met de hand. Maar helaas ben ik zelf ook weer eens lekker handig geweest, mijn mooie blauwe korte broekje was opeens groen gevlekt.. Ja dat krijg je als je een nieuw groen broekje erboven op legt. Veronique heeft het broekje voor mij gewassen met bleek, gevolg ik heb nu een super gaaf geel,groen,blauw gevlekt broekje! Veronique heeft heel hard gelachen om mijn reactie.
Donderdag was het verwendag voor de kinderen. Omdat Sharon ziek was heeft Marloes mij geholpen met het bakken van een enorme berg pannenkoeken. Op de Gambiaanse manier en met Nederlandse muziek zijn wij twee uur in de weer geweest. De kinderen vonden het weer heerlijk! ’s Avonds was het tijd om naar Ali Baba te gaan, dit is een restaurant in het toeristengebied. De kinderen waren door het dolle. Zelf zat ik naast Ebrimo, die het een leuk idee vond om mij pizza te voeren. Met grootse moeite kreeg hij een stuk pizza op zijn vork, vervolgens pakte hij mijn hoofd en drukte de pizza in mijn mond. Ik heb me weer eens doodgelachen om mijn grote vriend. Na het eten zijn de kinderen enorm uit hun dak gegaan op de muziek, iedereen in het restaurant keek naar de kinderen. Het was echt een komisch gezicht, de een danste nog bijzonderder dan de andere. Maar ik moet ze meegeven, ik doe het ze niet na ;)
Deze week was ik nog niet in het ziekenhuis geweest, dus mijn lichaam zou wel gedacht hebben dat ik het ziekenhuis miste ofzo. In ieder geval, vrijdagochtend om 3 uur werd ik wakker met gigantische buikpijnen. Ik kon nog net op tijd de wc halen en vanaf dat moment kwam het water er aan twee kanten tegelijk uit. Normaal is dat niet zo erg, iedereen is wel eens ziek.. Maar zodra ik probeerde om iets te drinken, gooide mijn lichaam het er direct weer uit. Het gevolg was dat ik ’s morgens nauwelijks op mijn benen kon staan en me enorm ellendig voelde. De kinderen kwamen nog aan mijn bed staan om een kerstliedje voor me te zingen en Kalidou kwam naast mij zitten, hij aaide mij over mijn voorhoofd en gaf me een kus op mijn wang. Toen liep hij weg, bij de deur keek hij nog even achterom en gaf me een kushandje. Ja die kinderen ga ik echt wel missen in de vakantie! Om half 10 kwam Willemijn mij halen, die vond dat ik naar het ziekenhuis moest en heeft mij naar de privé kliniek gebracht hier vlakbij. Echt wat ik haar dankbaar! In het ziekenhuis was ik vrij snel aan de beurt, conclusie: voedselvergiftiging en uitdrogingsverschijnselen. Ik moest blijven om aan het infuus en de medicatie te gaan. Willemijn bracht mij naar de afdeling en ja hoor, het was overvol. Geen bed was vrij, ach typisch Afrika. De verpleegster vertelde Willemijn dat ik even tijdelijk op een stoel moest wachten. Ik weet niet veel meer van wat er toen gebeurde, maar ik denk dat mijn lichaam instinctief dacht ‘ik zal een bed krijgen hier’. Volgens Willemijn zakte ik in elkaar en begonnen mijn ogen te draaien.. Ik weet alleen nog dat ik enorm misselijk werd en dat het zweet mij overal uitbrak, toen begon ik weer over te geven. Ik kan me herinneren dat ik dacht, goh wat heb ik nog veel vocht in mij. Nouja in ieder geval kreeg ik een bed en in no time werd er een infuus in mijn hand gejaagd. Daarna kreeg ik nog een injectie tegen het overgeven. Pff wat heb ik een hekel aan naalden! Na een uur begon ik op te knappen en na twee uur had ik het wel gezien. Maar denk maar niet dat ik naar huis mocht. Toen de verpleegkundige om 3 uur vond dat ik goed genoeg was, moest ik nog even wachten op de dokter… Die kwam om 5 uur. Met een tas vol medicijnen wist ik niet hoe snel ik thuis moest komen. De hele dag smachtte ik naar een douche en mijn tandenborstel. Willemijn heeft de hele dag naast mijn bed gezeten, echt wat een heldin! Ik weet niet wat ik zonder haar had gemoeten die vrijdag. Gister heb ik de hele dag slapend doorgebracht. Nu voel ik me weer fitter, de buikpijn is nog niet over, maar in vergelijking met vrijdag is dit een eitje. Mijn kerstvakantie is lekker begonnen!
Vanaf hier wens ik iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!

Nogmaals de vraag, mocht iemand nog ergens een smartphone hebben die niet wordt gebruikt dan zou ik het gigantisch fijn vinden om die te krijgen. Ik heb hier een paar mensen die ik er enorm blij mee kan maken. Mijn ouders komen 27 januari deze kant op, zij zouden het mee kunnen nemen…

  • 23 December 2013 - 11:56

    Ineke:

    Hey laiverd,

    Je weet het weer leuk te omschrijven......
    Maar je was echt heel erg beroerd,en als dat iets langer had geduurd hadden wij de kerst samen gevierd!!(dan had het werk maar even pech.....)
    Dan is de afstand Grolloo -Gambia toch wel even heel erg ver....
    Ik ben zo blij dat Willemijn,Marloes,Chart en Avator zo goed voor jou gezorgd hebben,ze verdienen allemaal een dikke knuffel!!
    Nu vakantie voor jou en even wat bijkomen,lichamelijk maar ook mentaal heb je wel ff rust verdiend!!
    Wij denken aan jou en met kerst gaan we wel ff skypen,xxxx mams

  • 23 December 2013 - 14:58

    Jolanda:

    Ach jee Alet, alsof de andere ervaringen al niet erg genoeg waren.... oh wat ik blij om te lezen dat Willemijn de hele tijd bij je is gebleven. .. je maakt heel wat mee zo....fijn dat je weer redelijk op de been bent...en hopelijk is dit het laatste.. sterk goed aan!! Beterschap meid!
    Dikke knuffel! Liefs

  • 23 December 2013 - 15:01

    Didy En Jan.:

    Hoi Letje.
    Wat doe je nou toch voor rare dingen daar!
    Het wordt hoog tijd dat we komen en jullie daar een oogje in het zeil kunnen houden!!!!!
    Maar we vinden het heel erg vervelend dat je dit moet meemaken. In het ziekenhuis nog wel, dat is iets wat wij altijd zeggen : we hopen nooit in Gambia in een ziekenhuis terecht te.komen.
    Gelukkig heb je nu vakantie en kun je het rustig aan doen, geniet hier van.
    Lieve groeten van Didy en Jan.

  • 23 December 2013 - 16:05

    Marjan:

    Alet, kan het niet normaal met je? Allemachtig wat een verhaal! Goed dat er zulke lieve flinkerds bij je zijn die je dan bijstaan!!!!!!! Sterkte verder meis en geniet van de vakantie straks. (Is je kind dan verweg hè Ineke>) XX

  • 23 December 2013 - 16:10

    Ineke:

    Didy,
    Wat schrijf je toch steeds lieve berichtjes!
    Ik denk idd dat jullie de dames in de gaten moeten houden,haha,wel fijn dat jullie straks gaan,we zullen elkaar daar wel ontmoeten eind januari.....
    Fijn dat die meiden elkaar zo helpen!! Ik ben Willemijn ook erg dankbaar!!
    Ineke

  • 24 December 2013 - 14:19

    Yvonne:

    Hoi Aletta,

    Het gaat echt niet van een leien dakje met jou.
    Ben je net de beestjes buiten kwijt, heb je ze binnenin.
    Dan nog zo'n vreemd ziekenhuis!
    Fijn dat je zoveel mensen om je heen hebt die je steunen.
    Geniet van je vakantie en dan nog een weekje hier en dan een nieuw avontuur.
    Fijne kerstdagen van ons allen, al zal het vreemd zijn in een ander land en zonder je ouders en broer.

    Groetjes,

    Yvonne


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aletta

Nu de studie orthopedagogiek afgerond is, is het tijd om mijn droom te verwezenlijken. Vanaf 25 oktober tot en met 21 april ben ik in Gambia om daar vrijwilligerswerk te doen voor twee projecten. Op het eerste project ga ik werken in een leefvoorziening voor kinderen met een beperking, hier woon ik tussen de kinderen. Daarna ga ik drie maanden aan het werk op een onderwijsproject voor kinderen van 3 tot en met 7, daarnaast heeft dit project een medische hulppost en kraamkliniek.

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 18569

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 21 April 2014

Vrijwilligerswerk in Gambia

Landen bezocht: